• Linus Johansson

Den italienska stilens fader - Gianni Agnelli

President för både Fiat-imperiet och Juventus FC, umgicks med celebriteter som Andy Warhol, Jacqueline Kennedy och Henry Kissinger. Trots de enorma framgångarna är det, så här nästan 20 år efter hans död, Giovanni Agnellis kläder som är mest omtalade.



Det som kommit att bli den mest ikoniska bilden, den ovan från sommaren 1962, finns allt som gjort att Agnelli ses som den som förkroppsligat det moderna Italien. Han går sida vid sida med Jacqueline Kennedy och man kan nästan höra hur deras loafers slår mot den heta asfalten. Bilden är tagen i Ravello på Amalfikusten, en semesterpärla i södra Italien. Jackue Kennedy var där på semester utan maken och visades runt av Gianni Agnelli. Det finns rykten om att Jackie och Gianni haft en het romans under den sommaren, men det finns inget mer än just rykten. En annan anledning till att just detta fotografi blivit så ikoniskt är den skjorta som Gianni bär, alltså den i popover-modell, som han populariserade.



Det finns nog ingen italienare som varit lika inflytelserik, åtminstone inte under 1900-talet. Agnelli hade allt; makt, pengar, stil och status. Il Mondo, en italiensk tidning, gjorde en undersökning i början på 1980-talet över vem som hade mest makt i landet. Agnelli kom på en andra plats och hade bara påven framför sig. Men trots att Gianni Agnelli var så populär och omskriven, framstår han ofta som en gåta. Vem var denna man egentligen? En hårdför industrimagnat? En strandplayboy och jetsetare? Aristokrat och miljardär? Fotbollsfanatiker? Eftermälet visar att det inte är någon av de ovan etiketterna som blivit den tydligaste. Det är nämligen hans garderob och känsla för stil som kommit att bli det mest omtalade.



Agnelli föddes 1921 i utkanten av Turin. Och han själv sa ofta att anledningen till hans stora framgång var att ”jag började på toppen”. Det fanns alltså en silversked i munnen redan när han föddes. Familjens rikedomar var tack vare Fiat, som grundades av Giannis farfar. Gianni utbildade sig först till advokat och tjänstgjorde under andra världskriget i det italienska kavalleriet. Han skottskadades vid tre tillfällen, två gånger på den ryska fronten i Nordafrika och den tredje gången, enligt legenden, på en rökig bar i Libyen efter ett bråk om en kvinna. Det var dock inte enda gången som Gianni drogs in i en brokig kärleksaffär. Det finns rykten om att han ska ha haft affärer med kvinnor som Pamela Churchill Harriman, Elle MacPherson och Anita Ekberg. Efter krigets slut återvände Gianni till Turin för att ta rollen som vice ordförande för Fiat.



Gianni tog över familjeföretaget och basade över det från 1966 och det är svårt att förstå vidden av inflytande som Fiat och Agnelli hade i Italien. I början av 1990-talet var varannan bil som rullade på italienska vägar en Fiat. Gianni utvecklade även företaget och breddade till andra branscher så som vinproduktion, tidningar, flyg, kraftteknik och telekommunikation. Under hans 30 år som ordförande infördes dessutom Lancia, Maserati, Alfa Romeo och Ferrari under Fiats paraply. Förutom detta ägde även familjen Juventus FC, Italiens mest framgångsrika fotbollsklubb.



När Gianni dog 2003 var han god för två miljarder dollar. Och med en sådan stark förgrundsfigur är det inte konstigt att tronföljden blev problematisk. Agnellis ende son, Edoardo, hade begått självmord tre år tidigare. Den andra naturliga arvtagaren, brorsonen Giovanni, gick bort i cancer 1997. I stället blev det hans döttersöner, John och Lapo Elkann som fick ta över familjeimperiet. John, den äldre brodern, blev styrelseordförande för Fiat medan den skandalomsusade Lapo ärvt Giannis garderob och axlat den publika personan.



Sedan Giannis död är det förmodligen väldigt få modemagasin som saknat någon koppling till den italienska stilens fader. Med sina kostymer från italienska Caraceni och brittiska Huntsmann, och med sina loafers från Car Shoe, förkroppsligade Agnelli det moderna Italien. Hans världsvana elegans passade lika bra på kontoret som vid en strandpromenad på Amalfikusten. Han har flera stildrag som kommit att bli legendariska och ofta efterhärmade, så som att han bar armbandsuret utanpå skjortan eller som att låta den slipsens smalare, bakre del vara längre än framsidan och fladdra fritt i vinden. Och på tal om att fladdra fritt, så gjorde även button down-kragarna som knäppts upp. Det var även ett kännetecknande drag för Agnelli att bära loafers eller kängor till businesskostymen.



Agnelli var mästaren av Sprezzatura, alltså någon som behärskar reglerna och därför kan bryta mot dem, och dessutom göra det med en avslappnad elegans. Var han inte perfekt klädd var det medvetet så. Den sneda slipsen, oknäppta skjorta – ingenting var en slump.


När man tittar på bilder där Gianni Agnelli syns är det tydligt att han tilltalades av en tidlös estetik. Det spelar ingen roll om bilden är från 60-, 70-, 80-, eller 90-talet, kostymerna hade fungerat lika bra idag.


Dagen efter Giannis dödsbesked skrev italienska tidningar: ”Italiens siste kung är död”. Till denna dag sörjer en hel modevärld Numero uno.

Senaste inlägg

Visa alla