• Pontus Silfverstolpe

I MINNETS KATAKOMBER

TV-profilen och antikexperten Pontus Silfverstolpe är grundare av auktionssajten Barnebys, men även krönikör för Gods & Gårdar.


KRÖNIKA

Sällan om någonsin tidigare har kläderna stått i sådant fokus som häromdagen under Met-galan i New York. Efter ett års uppehåll på grund av Covid, och en modeindustri som törstar efter fysiska upplevelser och lite mer av det ”kött och blod” som hittills drivit en av världens mest lönsamma industrier, var det äntligen dags för kändiseliten att beträda röda mattan. Även om mattan i år var mer åt det beigea hållet och snarare påminde om en parkeringsplats i storlek, för att kunna husera alla överdådiga kreationer på världens största maskerad. Årets tema var “American Independence”, vilket tolkades minst sagt fritt av modehusen.

Vakter och paparazzis med masker över mun och näsa trängdes runt celebriteterna, medan de flesta kändisarna log sina bredaste nyblekta leenden rakt in i kamerornas blixtar, eller knep ihop läpparna för att se så seriösa ut som de någonsin kunde för att visa deras upphöjda status och sanna professionalism.


Ett fåtal valde att bära huvudbonader som dolde hela ansiktet, vilket förstås gjorde deras närvaro än mer omtalad, uppskattad och uppseendeväckande i sociala medier världen över. Men i övrigt kändes pandemins begränsningar tämligen långt borta för oss som satt på andra sidan kameralinsen. Den rapportering som för några år sedan tog en hel redaktion att krysta fram på ett par månader studsade nu i realtid mellan det globala ekosystemet av modeindustrins förlängd arm.


Plötsligt hade alla något att säga och tycka till om. Inlägg med poängsystem, kommentarer och förstå-sig-påare från influensers fick just den spridning de hoppats på. Snart fylldes Instagram och TikTok med referenserna till konstvärlden. Mest uppmärksamhet fick, kanske inte helt oväntat, Kim Kardashian svarta heltäckande dräkt med tudelat släp. Associationen till en brittiske konstnären Lynn Chadwick var glasklar. Skådespelaren Ben Platt kom i utsvängt jeansställ och platåskor som förde tankarna till filmen HAIR och högaktuella Abbornas sköna 70-tals stil, men kanske än mer till David Hockneys direkta och suggestiva måleri.


Bland männen var Adrien Brody stiligast i sin klassiska smoking à la Tamara de Lempickas övertygande målningar i mjuk kubism från Art decons graciösa och luxuösa tidevarv. Om än med smalare axlar och perfekt skuret snitt.


Kanske var det för att galan hölls på Metroplitan Museum of Art som även den institutionella världen gjorde tappra försök att rida på stormen genom att gå ännu djupare ner i minnets katakomber och fiska upp de museala artefakter som finns kvar till eftervärlden och är en outsinlig källa att ösa ur. Alltid påpassliga Livrustkammaren gjorde till exempel jämförelsen mellan den exentriska rapparen Lill Nas X utstyrsel i tre delar och en mix av Gustav III:s tornerspelsrustning från Ekolsund och Karl XI:s garderob.


Säga vad man vill om alla möjliga och omöjliga utstyrslar, men nog är det befriande att som åskådare se alla självsäkra celebriteter som ryms i det fyrverkeri av material, färg och form som uppvisas. Frågan är bara hur många av dem som skulle stå kvar om någon med hög röst basunerade ut H. C. Andersens saga om kejsarens nya kläder. Gissningsvis inte så många fler än Zoe Kravitz och Kendall Jenner som ändå inte hade så mycket mer än några guldtrådar på kroppen.



Pontus Silfverstolpe, antikexpert och grundare av Barnebys.

Senaste inlägg

Visa alla