• Pontus Silfverstolpe

"Nästa trend är Pierre Cardin, Gucci, stålrör och tysk techno..."

TV-profilen och antikexperten Pontus Silfverstolpe är grundare av auktionssajten Barnebys, men även krönikör för Gods & Gårdar.


KRÖNIKA

Om någon skulle få för sig att fråga mig vad jag tyckte var bäst med den senaste Bondfilmen, ”No time to die”, skulle jag svara som jag i stort sett alltid gör när det kommer till de påkostade dramatiseringarna med agent 007. Miljöerna.

Visst är den oklanderliga och brittiskt underfundiga agenten svårslagen som huvudperson men det är ändå de makalösa miljöerna där de hissnande actionscenerna utspelar sig som dröjer sig kvar längst i minnet.

Få filmer låter tittarna frossa så i vackra platser, arkitektoniska mästerverk, mahognyboaserade tågvagnar, polerade Austin Martin och skräddarsydda kostymer runt snurrande rouletthjul som James Bond & Co.


Även om det mästerlige originalet Sean Connery i de tidiga filmerna fick flirta med de lättklädda damerna innanför kulissväggar av uppspänd duk med billiga reproduktioner i ramarna, så har ambitionen genomgående varit minst sagt imponerande.

Ända sedan svartvita stumfilmens begynnelse har filmens drömvärldar inspirerat oss, och varit en av de mest vattensäkra källorna för de trendkänsliga. Såsom Francis Ford Coppolas mästerverk Gudfadern som blandar sicilianska bergsbyar med amerikansk gangstermiljö eller Sydney Pollocks Mitt Afrika baserad på Karen Blixens självbiografisk roman från svårslaget vackra savanner. Hela modevärlden tittade storögt och försökte raskt kopiera så mycket som möjligt till kommande kollektioner.

Liksom Tv-serierna. Främst har nog BBC:s otaliga mästerverk varit. Exemplevis Downton Abbey, som fick halva världen att åter snegla mot bruna 1700-tals möbler, storskaliga familjeporträtt och 1920-talets magnifika och nydanande klänningar med matchande tiaror. Eller kabelbolaget AMC:s trettonfaldigt Emmy-belönade Mad Men vars absoluta styrka låg i de teaktunga 1950-tals inredningarna, kritstrecksrandiga kostymerna och de oändligt antal drinkar som de amerikanska reklamgenierna sippade, svepte eller bara varsamt omfamnade under de sju säsongerna som TV-serien dominerade.


Det är ingen tvekan om att drömfabriken Hollywood, och sedan några år tillbaka även streamingtjänsternas, framgångar avspeglar sig på den skandinaviska auktionsmarknaden, där dryga 90% av den mer avancerade 1900-tals designen säljs direkt eller indirekt till internationella kunder som betalar vad som helst för att få sitta på ett kontor som liknar Dan Drapers.

Om nästa fråga skulle vara vad jag tror nästa trend är skulle jag i skrivande stund svara Pierre Cardin, Gucci, stålrör, tysk techno, manchesterjackor med skärp och 1980-tal. Allt baserat på några av de mest sedda serierna just nu. Nu återstår bara att se om auktionshusen vill vara ”hönan eller ägget”, och leda efterfrågan genom att förse marknaden med godbitar, eller om man tryggt inväntar de influerande instagramkontona innan man vågar slå på stora trumman, medan proffsen dammsuger loppisar och mindre auktionshus utanför storstadsregionerna för att tjäna storkovan på decenniets nästa stortrend.



Senaste inlägg

Visa alla